חומצה אמינית גלוטמין

חומצה אמינית גלוטמין – חיונית או חיונית למחצה?

גלוטמין

מתוך 22 חומצות אמינו המהוות אבני בניין לחלבונים, הורמונים, אנזימים וחומרים נוספים 8 הן חומצות חיוניות ו 16 אינן חיוניות, כלומר הגוף יודע לייצרן מחומצות חיוניות.

ישנן חומצות אמיניות חיוניות למחצה, כזוהי גלוטמין.

גלוטמין יכולה להיבנות ע"י הגוף אך במידה.

כאשר אורח חייו של האדם נושא אופי של סטרס או שהאדם ספורטאי ואימוניו קשים לגוף, מפתח הגוף סטרס וזקוק לגלוטמין ממקור חיצוני כתוסף מזון.

הרבה ספורטאים מודעים לנטיה זו של הגוף ואכן מקפידים ליטול תוספי מזון המכילים גלוטמין, לעומתם האנשים שחווים סטרס מסוג אחר לא מודעים לצורך זה של הגוף ולכן לא נוטלים תוסף.

ישנם אנשים שעל אף מודעותם למצב סטרס בחייהם לא משכילים לעזור לגוף זה ע"י נטילת תוסף, והסיבות רבות ומגוונות.

מסקנה אחת מתבקשת מהנ"ל : אם אתה בלחץ תמידי, טוב או רע, אנא תעזור לגוף שלך להתגבר על המצב ע"י תוסף, ואחר-כך הגוף יעזור לך בהרגשה יותר טובה, או אפילו במניעת מחלה.

אם כן- כיוון שרובנו או ספורטאים או בלחץ, בואו נסכם על נחיצותה של גלוטמין.

תפקידי חומצת האמינו:

      • גלוטמין עוברת את מחסום ה BBB במוח והופכת

לחומצה גלוטמית

      • חומצה גלוטמית שנמצאת אמנם גם במוח וגם באיברים אחרים, מעורבת

בתהליכים מטאבולים של סוכרים ושומנים

      • גלוטמין היא ה"

דלק" של המוח

      ומסוגלת לייצר סוכר במוח גם במצבי

היפוגליקמיה

      (חוסר סוכר זמני בגוף)
      • גלוטמין תורמת לערנות וחדות המחשבה, שיפור הריכוז תיפקודים קוגנטיבים לרבות שיפור הזיכרון.
      • גלוטמין מעלה את ייצור ה

GABA

      , עוד חומצה אמינית שבין יתר תפקידיה תורמת לשיפור מצב רוח וייציבות נפשית,  מניעת חרדות ומצבי מתח.
      • גלוטמין תורמת למניעה של כמיהה בלתי נשלטת למתוק ( או לאלכוהול)
      •  גלוטמין עוזרת לכיבים בריריות של מערכת העיכול, ואפיתל המעי, שמשתמש בגלוטמין כמקור אנרגיה לפעולת הריפוי וחידוש תאים.
    • תפקיד נוסף יש לגלוטמין  הוא בייצור ניאצין   ויטמין  B3

ייצור גלוטמין תלוי בנוכחות מנגן Mn

מקורות מנגן במזון: אבוקדו, אורז חום, מולסה, ביצים, אצות ים, ירקות עליים ירוקים, אגוזים, קטניות, תרד, דגנים מלאים.

מקורות גלוטמין במזון: חלבונים מן החי, הפרה הדג והעוף שאכלו מוצרים עם מנגן פיתחו בגופם גלוטמין, הגלוטמין נשאר בשריר שבסופו של דבר מגיע לקרבנו.

שימושים יומיומיים:

      • למתאמנים
      • אנשים במתח
      • לטיפול בסכרת ובכמיהה למתוק
    • לטיפול באלכוהוליזם

אז מה החלטנו חיונית או לא?

לבריאות מלאה

מאתר:articlesמאת:דפנה לוי 054-5468336 "עלי דפנה-שילוב מנצח של ספורט ותזונה" הרצאות, הדרכות, אימונים. תזונה והרגלי אכילה, ספורט ואורח חיים בריא. הפקת אירועי בריאות ויזמות לקידום בריאות. /www.aley-daphna.co.il פורום:www.hook.co.il/Group/eatandfit

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s